mandag 10. november 2014

Strålefryd




Lenge no har deler av dette diktet som star nedanfor surra og tona i hovudet mitt.

Når eg har gått tur i fint ver og tenkt på kor godt eg har det! 

Jeg kjører frem gjennom strålefryd!  "Strålefryd!" - det må vera vakkert! Men av og til føler eg det sånn.

 Srålande fryd - ? ! Og så har eg leita i minnet etter versa og teksten, men ikkje funne. Leita i songbøker. 

Men så fann eg dette på nett og "leste så oyet ble stort og vatt!"

Ja les du og! der er så mykje!

" de sad i tonen som i en gynge" !!!

Og det er nå vel flott det han skriv om hjemmet!

" Og det som bærer det gjennom freden er hjemmets pulsslag i travelheten! !!!

Tenkte eg på det i travelheten i ungdommen - med barneskrik og nattevak?

Og det verset:

"Tross alt det fine i fremmed duft,
helt ren alene er hjemmets luft.
Der møter bare det barnesanne,
 og synden kysses ifra din panne,
til hjemmet hist står det åpne døre,
thi derfra kom det og dit det føre!"

Det er berre å drøyma om at det var så ---

Eg fann altså ei blogg på nett:

Dagens Dikt

Et daglig dikt til glede.


lørdag, august 21, 2010
 
GOD MANDAGS MORGEN.

Som ukene går. Snart er det September!!!!

I dag, Bjørnstjerne Bjørnson's kjærlighetsdikt til
kone og familie, som han (og vi alle) alltid bærer med 
oss i tankene. - - - 

JEG KJØRER FREM GJENNOM STRÅLEFRYD:

Jeg kjører frem gjennom strålefryd
i søndags stillhet med klokkelyd
Og folk forbi meg til kirke kjøre,
snart stiger salmen for åpne døre.
Godt mot! du hilste på fler enn meg,
skjønt du i skyndingen så det ei.

Jeg har det herligste reisefølge,
skjønt det seg stundom kan listig dølge;
men når du så meg så søndagsglad,
var det fordi vi flere sad,
og når du hørte meg dempet synge,
de sad i tonen som i en gynge.
Godt mot! Du hilser osv.

Meg følger een med en sjel så stor,
for meg hun ofrede alt på jord:
ja, hun som lo når min båd ble krenget,
og ble ei blek under uværshenget,
ja, hun imellom hvis hvite arme
jeg kjendte livets og troens varme.
Godt mot! Du hilser osv.

Se deri er jeg av sneglearten,
at huset bærer jeg med på farten,
og den som tror det er tungvint bør,
han skulle vite hvor godt det gjør
å krype inn under taket atter,
hvor hun står lys mellom barnelatter.
Godt mot! Du hilser osv.

Hvem ei har kjærlighet i det små,
han kan ei mengdens, ei minnets få:
hvem ei kan bygge sitt eget hus,
hva stort han bygger, går og i grus.
Med seir fra Moskva til Cartagena
han dør dog ensom på St. helena.
Godt mot! Du hilser osv.

Et enkelt hjem bar så titt et land,
når ut det sendte dets frelsermann,
og mange tusen av hjem det var
som landet frelst ifra slaget bar.
Og det som bærer det gjennom freden,
er hjemmets pulsslag i travelheden.
Godt mot! Du hilser osv.

Tross alt det fine i fremmed duft,
helt ren alene er hjemmets luft.
Der møter bare det barnesanne,
og synden kysses ifra din panne,
til hjemmet hist står der åpne døre,
ti derfra kom det, og dit det føre!
Godt mot! Du hilser osv.

Godt mot, du vandrer på kirkevei;
du ber for dine, for mine jeg:
ti bønnen bærer et stykke frem
på veien mellom de tvenne hjem.
- - - I bøyer inn; jeg må vidr'e kjøre
mens salmen følger fra åne døre
-Godt mot! Du hilste på fler enn meg,
skjønt du i skyndingen så det ei.
: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : 

Hvor mange av oss føler - og tenker over - 
hvor mye godt vi bærer med oss gjennom
livet av kjærlighet og godhet.
I vårt hektiske liv: Stop og tenk litt på det.

HA EN GOD DAG.





Home | Archives

Powered By Blogger TM




På laurdag, som var, kom det to karar til graut. Den eine vaska og den andre var sjåfør i nyinnkjøpt Marzedes! Stolt som bare det. Flott kar  i flott jakke i bildøra, spør du meg! Me hadde koseleg drøs medan den andre skeina opp huset!
 Og tida for frå meg så bilete vart det ikkje! 
Mange år i mellom oss men det går ann å finna tonen! Det er ei velsigning, med barnebarn! Eg elskar dei! Kvart eit har  ein spesiell plass i hjarta mitt!!! Og eldsteguten til minstabadet er herleg!



Det blei tur i dag og! I går var det farsdag med nokon som ville feira far sin. Kjempegildt! Så eg droppa turen.



Eg har stupt uti "Adventsmysteriet" på fjesboka og no har eg klart å ta dei andre att! Tusenvis i landet og andre land held på med å laga skjerf. Kjempe engasjement. Eg begynte og rekte oppat, men greidde ikkje stå imot. Så no heng eg med, gamlo!
    
        O`HAPPY XOX DAY      :)) 

 (Har fått med meg at XOX betyr klem og kos)


XOX - Gunvor







1 kommentar:

  1. Ja du har noen flinke barnebarn.
    Han eldste er jo som sin far. Han var ikke så gammel
    at han kunne kjøre selv første gang han kjøpte seg en bil,
    så da måtte eg bli med som sjåfør. Godt de har litt å drive med.
    Flink du som kaster deg på slike utfordringer. Blir nok ei flott skjerf,
    Har sett det på flere blogger, blir veldig ulike alt etter fargesammensettningen.
    Ha ei velsignet god uke :)

    SvarSlett